سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشورهای هدف صادرات تهران کدام است؟

کشورهای هدف صادرات تهران کدام است؟

بررسی ها نشان ‌دهنده آن است که در هفت ماهه امسال عمده کشورهای هدف صادرات تهران، 17 کشور بوده است که شامل ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، امارات، ترکمنستان، هند، روسیه و قزاقستان می شود. در این میان  بیشترین صادرات مربوط به حوزه صنعت، بخش کشاورزی و صنایع غذایی، فرش دستبافت، معدن و پتروشیمی بوده است. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

عملکرد تجاری صادرات تهران

بر اساس گزارش های عملکرد تجاری استان تهران، در هفت ماهه سال جاری، 433 هزار تن کالا به ارزش 698 میلیون دلار از گمرک امام و غرب تهران صادر شده است. این عدد در قیاس با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی دو و از نظر ارزشی 23 درصد افزایش پیدا کرده است. صادرات غیرنفتی تهران در هفت ماهه سال گذشته حدود 426 هزار تن و به ارزش 567 میلیون دلار بوده است.

علاوه بر این، بر اساس این آمارها تا پایان مهر ماه سال جاری 288 هزار تن کالا به ارزش حدود شش میلیارد و 71 میلیون دلار وارد کشور شده است. بخش عمده واردات در بخش صنعت (مواد اولیه و ماشین آلات)، کشاورزی، صنایع غذایی، معدن و صنایع معدنی، پتروشیمی و پایه نفتی بوده است. این عدد در مدت مشابه سال گذشته 269 هزار تن واردات با ارزش شش میلیارد و 456 میلیون دلار بوده است. این نکته نیز حائز اهمیت است که بیشترین واردات از کشورهای امارات، چین، ترکیه، آلمان‌ و سوئیس انجام می گیرد.

این آمارها تنها مربوط به صادارتی بود که از بخش گمرک استان تهران صادر شده است. بررسی آمار کالاهای تولیدی در تهران که از گمرکات تهران و دیگر استان ها صادر شده است؛ نشان می دهد که در مجموع در هفت ماهه امسال کالاهای تولیدی استان تهران که از نقاط مختلف صادر شده است؛ معادل دو میلیارد و 755 میلیون دلار بوده است‌.

بر این اساس با در نظر گرفتن وضعیت گمرکات تهران، این استان حدود دو درصد از سهم صادرات کل کشور را به خود اختصاص داده است. اما اگر بخواهیم با آمار فیلد تولید مبدا یا به عبارتی مقایسه صادرات تولیدات استان تهران از گمرکات همه استان ‌های دیگر، عدد را مطرح کنیم، باید گفت سهم صادرات استان تهران حدود 10 درصد کل کشور بوده است. سهم واردات استان تهران نسبت به کل کشور نیز برابر با حدود 19 درصد است.

در این زمینه هم عمده کشورهای هدف 17 کشور به این شرح است: ترکیه، عراق، افعانستان، پاکستان، امارات، ترکمنستان، هند، روسیه و قزاقستان. در واقع این کشورها جزو کشورهای اصلی هدف صادرات هستند.

علاوه بر این عمده صادرات کالاهای استان تهران در بخش های صنعت، بخش کشاورزی و صنایع غذایی، فرش دست بافت، معدن و پتروشیمی است. در بخش صنعت حدود 297 میلیون دلار صادرات از دو کمرگ استان تهران انجام شده است و در بخش کشاورزی و صنایع غذایی نیز این عدد به 167 میلیون دلار می‌ رسد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ماشین آلات و تجهیزات صنایع غذایی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.