سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نرخ مالیات 1402 چقدر است؟

مالیات 1402 چقدر است؟

طبق توافق سازمان امور مالیاتی و سازمان برنامه و بودجه، مالیات 1402 با سهم 650هزار میلیارد تومانی، منبع اصلی بودجه کشور در سال آینده خواهد بود. در ادامه این خبر با ما همراه شوید.

مالیات 1402 منبع اصلی بودجه کشور

داوود منظور رییس سازمان امور مالیاتی طی جلسه ‌ای که در روز شنبه با حضور رییس‌کل بازرسی کل کشور برگزار شد، تصریح کرد: در اوایل سال جاری جلسه مشترکی با سازمان بازرسی برگزار شد و در این جلسه مواردی از جمله اولویت ‌های سازمان در سال 1401 صحبت شد. نگاه ما در سال جاری این است که بتوانیم مالیات را به منبع اصلی تأمین مالی دولت تبدیل کنیم و در آینده نزدیک بتوانیم کل بودجه جاری کشور را از طریق مالیات تأمین کنیم.

وی در ادامه اظهارات خود ضمن اشاره به این که  در سال 99 متوسط درآمد ماهانه 15 هزار میلیارد تومان و در سال 1400، 25 هزار میلیارد تومان بوده است و امسال به 40 هزار میلیارد تومان رسیده خاطر نشان کرد: ما امیدواریم که علاوه بر رقم تعیین‌شده در بودجه رقم بیشتری را وصول کنیم. در شش ‌ماهه اول امثال 51 درصد از کل تکلیف بودجه‌ای خود را عمل کردیم که به ‌معنای وصول 231 هزار میلیارد تومان مالیات است. امروز نیز ، توانستیم به رقم تعیین ‌شده که حدود 40 هزار میلیارد تومان است، برسیم.

داوود منظور، ضمن اشاره به توافق با سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بر این اساس به‌ روی سهم 650 هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه سال 1402 توافق کرده ایم، به این معنا که ماهانه 54 هزار میلیارد تومان در ماه تأمین مالی انجام دهیم. برای رشد مالیات‌ ها بر مبارزه با فرار مالیاتی تمرکز کردیم و تا امروز کمتر از یک ‌میلیون مودی جدید شناسایی شده‌ است.

او همچنین تاکید کرد: دسترسی به سامانه‌ های اطلاعاتی و تجمیع آنها این امکان را فراهم کرده است تا در مرحله شناسایی و وصول دست پرتری داشته باشیم. استفاده از اطلاعات ابزارهای پرداخت تحول بزرگی در حوزه مالیات ‌ستانی ایجاد کرده است. در سال جاری و پس از مرداد ماه، رسیدگی را آغاز کردیم.

وی در اظهارات خود به تحول دیگری که در پیش رو است اشاره کرد و آن را  رسیدگی به تعداد 200 پرونده بزرگ که 80 درصد ارزش مالیات اشخاص حقوقی را تشکیل می ‌دهند؛ دانست. بر این اساس هم خبره ‌ترین ممیزین کار رسیدگی بر آنها را انجام خواهند داد.

رئیس سازمان امور مالیاتی، این تدابیر را عاملی در اخذ مالیات عادلانه دانست و اظهار کرد: قانون پایانه‌ های فروشگاهی که مرحله اول آن آغاز خواهد شد یک تحول مهم است. امیدوار هستیم تا پایان سال آینده که این قانون به‌صورت مرحله ‌ای اجرا خواهد شد، شاهد افزایش شفافیت باشیم. مبنای برخورد ما با مودیان باید براساس اطلاعات دریافتی از پایانه ‌های فروشگاهی باشد. تلاش بر این است که سطح تماس بین مودیان و ممیزین مالیاتی را به حداقل برسانیم و بخش عمده این موارد را در چارچوب پنجره واحد خدمات مالیاتی پاسخگو باشیم.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مطالب جدید هستید «آشنایی با سازمان برنامه و بودجه » را دنبال کنید.