سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه کارشناسی اموال و مدت زمان واریز پول مزایده

کارشناسی اموال و مدت زمان واریز پول مزایده

همه افراد می‌ توانند در جلسات مزایده ملک شرکت کنند و این جلسات عمدتا از طریق ثبت آگهی در روزنامه ها و مکان های پرتردد و شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی می شود. یکی از اطلاعات مهمی که در متن آگهی مزایده قید می شود؛ قیمت اولیه ملک مورد مزایده است. در ادامه این مقاله به بررسی روش کارشناسی اموال و مدت زمان واریز پول مزایده می پردازیم.

کارشناسی اموال در مزایده

تعیین قیمت ملک در مزایده دارای قاعده خاصی نیست. در واقع قیمت شروع مزایده یا توسط مالک پیشنهاد می ‌شود و سپس افرادی که قصد خرید ملک را دارند، قیمت بالاتری پیشنهاد می ‌دهند یا آن که توسط کارشناس برگزاری مزایده مشخص می شود که این در صورتی است که مزایده توسط مراجع قضایی برگزار شده باشد. در آخر هم ملک به کسی فروخته می ‌شود که بیشترین قیمت را پیشنهاد دهد. لازم است بدانید که 10 درصد از بالاترین مبلغ پیشنهادی باید نقدا در جلسه پرداخت شود.

اعتراض به کارشناسی مزایده

در حالتی که قیمت گذاری ملک توسط کارشناس انجام می شود؛ مالک هیچ حقی در پیشنهاد قیمت ندارد. در واقع کارشناسی ملک، یکی از مراحل بسیار مهم در انجام مزایده است. در صورتی که مالک نسبت به قیمت پیشنهاد شده توسط کارشناس اعتراضی داشته باشد، می‌ تواند در طول مدت یک هفته با مراجعه به دادگاه اعتراض خود را به صورت کتبی اعلام کند. اگر با اعتراض مالک موافقت شود، کارشناس جدیدی برای پرونده انتخاب می ‌شود و باید هزینه کارشناسی مجددا پرداخت شود. بهتر است بدانید که در مواردی مانند عدم صلاحیت کارشناس، موجه نبودن نظر کارشناس، عدم وجود نتیجه قطعی و غیره می‌ توان به کارشناسی اعتراض کرد.

مدت زمان واریز پول مزایده

برای آن که در مزایده برنده شوید؛ نیاز است که کاربلد و مجرب باشید. علاوه بر این؛ آگاهی یکی از شروط اصلی پیروزی در مزایده است. بهتر است پیش از حضور در جلسه مزایده، اطلاعات خود را در این موضوع بیشتر کنید. نحوه پرداخت مبلغ نیز بستگی به نوع ملک و شرایط مزایده ملک دارد. در برخی از موارد مبلغ به حساب دادگستری و در برخی دیگر به حساب مالک واریز می‌ شود.

در ارتباط با مدت زمان واریز پول مزایده باید بدانید که برنده مزایده باید در جلسه مزایده 10 درصد از مبلغ مزایده را به صندوق دادگاه واریز نماید و مابقی را حداکثر ظرف مهلت یک ماه واریز کند و در صورت انصراف یا عدم پرداخت کل پیشنهاد، ده درصد مذکور به نفع دولت ضبط می گردد و مزایده تجدید می شود.

مأمور اجرا می‌تواند پرداخت بهای اموال را به وعده قرار دهد. ‌در این صورت برنده مزایده باید ده درصد بها را فی‌المجلس به عنوان سپرده به قسمت اجرا تسلیم نماید حداکثر مهلت مزبور از یک ماه تجاوز نخواهد‌ کرد و در صورتی که برنده مزایده در موعد مقرر بقیه بهای اموال را نپردازد سپرده او پس از کسر هزینه مزایده به نفع دولت ضبط و مزایده تجدید‌ می‌گردد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مطالب جدید هستید « با قوانین مناقصات و مزایدات تا چه حد آشنایی دارید؟» را دنبال کنید.