سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با شهرداری شیراز و تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید

مناقصه شهرداری شیراز

شهرداری شیراز، یک سازمان غیر دولتی است که مسئولیت اداره شهر شیراز را بر عهده دارد. در بالاترین مقام اجرایی این سازمان، شهردار آن قرار دارد که توسط شورای شهر شیراز انتخاب شده  و با حکم وزیر کشور منصوب شده است . در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

مناطق شهرداری شیراز

شهرداری ، شهر شیراز را  به 11 منطقه تقسیم کرده است و برای هر منطقه یک شهردار منطقه، منتصب کرده ‌است.

تاریخچه شهرداری شیراز

شهرداری شیراز در سال 1286 و در زمان استانداری مهدی ‌قلی هدایت (ملقب به فخرالسلطنه) که در آن زمان بلدیه نامیده می ‌شد، تأسیس  شده است. حبیب‌الله خان حاجی قوام به عنوان اولین رئیس بلدیه و توسط انجمن بلدیه، در همان سال انتخاب شد.

بعد از پیروزی انقلاب مشروطه، در سال 1286ش/1907م و در زمان استانداری مهدی ‌قلی هدایت، بلدیه شیراز تأسیس شد. انجمن بلدیه در همان سال، حبیب‌الله‌ خان حاجی ‌قوام را در حکم اولین رئیس بلدیه انتخاب کرد.

در دوران پهلوی به بعد، بلدیه شیراز شکل سازمان درستی به خود گرفت. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ناکامی ‌های بلدیه در دوران پیش از پهلوی اول به قانون و مقررات مربوط نبود؛ بلکه ناتوانی حکومت قاجار باعث ‌شد که منابع مالی لازم برای گسترش بلدیه‌ها تامین نشود. با روی‌ کار آمدن پهلوی اول، دولت نقش مسلطی در بلدیه‌ ها پیدا کرد.

به بلدیه‌ ها اختیاراتی برای وضع مالیات و عوارض داده شده بود و به همین دلیل هم فعالیت‌ هایی در آنها انجام شد که پیش از وضع عوارض غیرممکن بود. این منابع مالی جدید کمک کرد تا خیابان ‌های شهر هموار شود و بر عرض آنها افزوده شود؛ علاوه بر این در مواقع ضروری پست‌ های آبله‌کوبی در نقاط مختلف شهر دایر شد، بر بهداشت اصناف نظارت شد، خدمات بهداشت شهری توسعه یافت، برای مبارزه با مالاریا و هاری اقدامات مفیدی نیز صورت گرفت.

مناقصه شهرداری شیراز

مناقصات شهرداری شیراز

شهرداری این شهر، مانند دیگر نهادهای دولتی و خصوصی،  اقدام به برگزاری انواع مناقصات و مزایدات متنوع  می کند. این فرایندها با هدف همکاری بیشتر و بهتر با دیگر سازمان های دولتی و خصوصی و شفافیت مالی بیشتر در این سازمان ها است. در فرایند مناقصه سازمانی که بهترین پیشنهاد قیمت و بالاترین کیفیت را ارائه بدهد برنده مناقصه خواهد بود و در مزایده نیز کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد کند، برنده است. مناقصات شهرداری شیراز عمدتا در حوزه هایی مانند مناقصه خدمات عمومی تنظیفات ، پیش خدمتی ، امور آبدارخانه، مناقصه عملیات حفاری و کابل کشی فیبر نوری جهت برقراری ارتباط دوربین های نظارت تصویری و سامانه هوشمند به شبکه فیبر نوری، مناقصه اجرای تاسیسات روشنایی بوستان ها و غیره برگزار می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مطالب جدید هستید «تاریخچه شیراز» را دنبال کنید.